Från vackra Mallorca seglade vi vidare till ännu en vacker ö, Menorca.
Det var en lite kortare etapp på ca: 45NM och det var skönt att ha vinden med oss och vi fick en riktigt behaglig segling dit.
Ett par havs sköldpaddor kom simmande i vågorna ,helt oberörda av att Lewanna surfade upp bredvid dem.
Det vi upplevde här var tyvärr att havet var mer nedskräpat ,många plastpåsar och annat skräp låg flytande , det kändes inte alls bra.
Många fiskedon fick vi kryssa mellan som faktiskt var relativt bra utmärkta med svarta och röda flaggor, så vi hann se dem innan vi kom för farligt nära.
Vi seglade in mot Menorca på eftermiddagen i ett turkosfärgat hav med vit sandbotten som gjorde att det på minnde om Karibien. Härligt !!
Hittade en bra ankringsvik vid ön Isla de Aire, här tog det ca: 5 minuter med dinghien till land.
Där fanns det man behövde på nära håll och en underbart vit sandstrand med ljummet hav:)
Gjorde ett besök in i den större hamnen Puerto de Mahón som ligger väl skyddad, här fanns det möjlighet att tanka och fylla vatten men vi hade fortfarande så vi skulle klara oss ett tag till och vi trivdes bättre på svaj, så vi lämnade Mahón och seglade tillbaka till ankringsviken vid Isla de Aire.
Vackra Menorca återkommer vi gärna till en annan gång, för att få se mer av ön.
Nu ville vi vidare, så efter en god middag på restaurang med internet gjordes en sista gribfils koll.
Jo, nu var det dax om vi skulle få någon vind i seglen , försiktigt spelades ankaret upp och vi smög oss ur viken, ut i den beck svarta natten.
Nu hade vi ca: 195 NM framför oss till Portoscuso på Sardinien.
Under natten blåste det ca: 5-6m/s , de första timmarna stöttade vi med motorn.
Vinden ökade och vred sig på morgonen till NNO och vågorna vräkte sig fram under Lewanna som höll en fart på mellan 6 -7,5 knop.
Med många saltiga överrasknings duschar var det lätt att hålla sig klar vaken.
Efter en något blöt nattsegling gick solen upp dag 2 och vi såg Sardinien långt där borta i horisonten, "bara" 40 NM kvar…vinden var ganska jämn med en topp på 12m/s , 22,6°i vattnet 24° i luften och sol bakom tunna moln.
Och nu halade vi den spanska gästflaggan igen, denna gång för en lång tid framöver.
Vi hade ju blivit varnade för att det mesta i Medelhavet blivit så dyrt nu och Marina Portoscuso var inget undantag, tyvärr.
Här ville de ha 83€ / dygn, visserligen en fin ponton brygga men det fanns bara 1 toalett / dusch och ingen tvättmöjlighet.
Och anropskanalen i pilotboken stämde dåligt med verkligheten, trots att vi anropade på flera kanaler fick vi inte någon kontakt med marinan, så de blev lite förvånade när vi dök upp, men de var ändå snabbt ute på bryggan och tog emot oss och tamparna i "snålblåsten".
Nu var vi i hamn igen efter att vi nära en månad legat på svaj.
Det var skönt att äntligen få spola av Lewanna allt salt, som tur var ingick färskvatten i hamnavgiften så vi behövde inte vara överdrivet snåla med vattnet.
Annars är det väldigt naturlig att göra det , snåla alltså.
När man är ute till havs kan man ju inte riktigt veta hur många dagar tanken som är på 250 liter ska få lov att räcka till.
Naturligtvis har vi reserver men det är ju just reserver och de vill man inte tulla på i onödan.
På många marinor vi har besökt får man betala extra för färskvatten vilket man kan förstå när de på vissa orter/platser får lov att tillverka sitt färskvatten genom watermakers.
Sardinien var heller inget undantag när det gäller gästvänligheten, vi fick så många goda tips om vad man kunde se och göra på ön.
De ville verkligen hjälpa till och blandade Italienska och engelska i en härlig 90/10 röra :) samt ritade kartor för att vi skulle få en bild av deras älskade ö.
Sardinien är verkligen en vacker grön ö med mycket historia och det finns hur mycket som helst att upptäcka/uppleva här.
Ön har över 200 stränder som är namngivna och utmärkta på kartor och här är ett tropiskt klimat med badvänlig temperatur i vattnet från Maj-Oktober.Hit kommer vi gärna tillbaka fler gånger.
Stora cumulus moln tornade upp sig runt oss , skulle vinden hålla i sig eller inte?
När vi kastat loss från Portoscuso ,seglat ut på öppna havet igen dog vinden nästintill helt ut.
Havet blev stilla, nästan inga vågor alls. Solen värmde och vi rörde oss sakta med utspirade segel framåt i 4 knop av W vindar in akterifrån.
Långt där borta, 330 Nautiska Mil längre fram skulle vi nå land igen.
När vi efter 4 timmar vänder oss om ser vi Sardinien avteckna sig i solnedgången, det är så vackert att man blir tårögd.
Det är svårt att beskriva känslan av att se land långsamt försvinna och tillslut bara vara omgiven av hav . Det är bara ett plastskrov emellan en underbar natur upplevelse till ett mayday…..vi är så små där ute och har bara oss själva att lita på, och det får vi lov att göra.
Allt ( nästan ) vi gör ombord får gå igenom "säkerhetstänket" innan det får "OK stämpeln".
Vi går tex. aldrig upp på däck utan att sitta fast i säkerhetslina och den som har vakten sitter fast även i sittbrunnen så den som sover verkligen kan göra det utan att oroa sig.
Vi har alltid utkik 360° och lämnar inte Lewanna själv där ute, fartyg kan komma med en sådan hastighet att vi inte hinner gira undan om vi inte har koll på dem i god tid. Det är ju inte alla som har AIS sändare och det finns ju inga garantier att "de" skulle gira för oss.
Och tur har man ju ibland, spisen som hängt på gungläge länge nu fick en morgon nog och den uttröttade skruven som höll upp spisen i läge, gick helt enkelt av på mitten med en knall så vi trodde vi gått på grund mitt i havet. Spisen var inte igång som tur var , törs inte tänka på vad som kunnat hända då.
Dag 2 till havs, vi har fortfarande utspirade segel i vindstyrka på 5m/s men nu får vi lov att stötta med motor om vi ska hålla vår tidsplan. Håller vi minst 5 knop så ska vi se Sicilien i morgon bitti.
I dag den 25/7 -12 är det precis ett år sedan vi seglade ut på Nordsjön från Farsund (Lista fyr) Norge med sikte på Inverness i Scotland. Det är en underlig känsla ,så många upplevelser sedan men ändå känns det som om det var alldeles nyss.
Vinden mojnar och vågorna lägger sig ……ja,det är ju snart natt :)
Vi håller i alla fall 5 knop efter att vi revade alla segel, de gör ändå ingen nytta i vindstyrka (om man kan kalla det för styrka) på knappt 1m/s .
Vi mäter 23° i havet , 25° i luften , blomkålsoppa till kvällsmat och på himlen en gigantisk "röd tomat" till solnedgång …en "vegemagisk" kväll när mörkret faller och stjärnorna tänds:)
Natten innehåller mängder av fartyg som ska korsa vår kurs. Vi har koll på dem i plottern men en båt närmar sig oss akterifrån utan AIS och till slut är den så nära att vi ser hur de rör sig i båten , de riktar en stor stark lampa mitt i ögonen på oss och börjar att skrika och vissla till oss, de stannar upp och ligger sedan kvar och lyser på oss länge. Läskigt, vi vet inte vad de höll på med ...…??!!
Annars parerar vi alla fartyg genom att minska/ öka farten eller gira några grader tills de gått förbi oss.
Dag 3 kl: 06.30 ser vi äntligen Sicilien, vi går på motor igen och ändrar kursen till 120° för att styra mot vårt höst/vinter mål som är Malta.
Men nu vill vi ha vind i seglen, och vid lunch tid kommer den äntligen.
Med utspirade segel får Lewanna fart och vi seglar på undanvind hela dagen i 6,5 knop.
Solen skiner 27,5° i luften 23° i havet som skummar omkring oss .
När vi har 120NM kvar till Malta krånglar vår AIS sändare och vill inte vara med mer , synd det för här behövs den verkligen inför natten och när vi kom in på "stråket" med fartyg mellan ItIalien och Sicilien räknade vi till mer än 40 st. fartyg runt oss på plottern.
Vi håller vår linje och vi har en hel skog med AIS sändande fartyg som går på båda sidor om oss.
Men något som har irriterat oss väldigt under seglingarna här i Medelhavet är det fullständigt onödiga pladdret på vhf radion, helst nattetid. Några "galen pannor" envisades med att göra sina stämmor hörda med olika djuriska läten och "skitprat" som vi mer än gärna kunnat vara utan.
Dag 4 Vi närmar oss målet, passar på att lyx duscha med varm vatten på däck i solskenet innan vi sakta glider in i Manoel Island Marina, Valetta på Malta.
Vi är framme , det tog oss på timmen 4 dygn från Sardinien.
Hamn avgiften här i marinan tycker vi är hutlöst dyrt, över 65 €/dygn för båt upp till 12,5 m.
Däremot är det överkomligt att ha Lewanna på båtuppställnings platsen Manoel Island boatyard. Som att hyra en billig lägenhet ungefär.
Nu ska Lewanna få bli ompysslad där på land , här kommer vi att övervintra men det är ingen risk att vi behöver gå i ide, för här finns massor att utforska och uppleva.
Malta har en fantastisk historia bakom sig. Vi har hunnit med att vara turister i staden Valletta och det gav mersmak kan jag lova.
Världen måste ha krympt rejält, vart vi än kommer så möter vi människor som har någon form av anknytning till vårt "tidigare" liv i Dalarna . Så även här på Malta.
Härligt att få träffa dessa underbara gästvänliga, glada människor som bjuder in oss till livet här på ön. Tusen Tack
En värmebölja drar in över Malta och för att svalka oss mellan arbetspassen ombord på båten, letar vi oss ner till en klippa där vi kan slänga oss i havet.Jag tror knappt mina ögon, men jag simmar rakt bokstavligen i armarna på ett bekant ansikte ...jo visst är det en före detta arbetskamrat som ser lika förvånad ut som jag. Det blev ett kärt återseende med många glada skratt.
( På bilden lyser kvälls solen över Valletta ) fler bilder finns under fotoalbum "Augusti"
En skön sensommar/höst önskar vi er alla !!
Dan Tom & Ulrika
Senaste kommentarer
18.10 | 20:23
Åh så liten hun var da😄
25.07 | 22:40
Hej ! Vi är nöjd med båten, men alla båtar har "barnsjukdomar". ...
16.07 | 11:58
Hejsan . Vi håller på och tittar på en 40 cc som vikanske tänker kö...
22.06 | 18:35
Hello Daan & Ulrike We are missing you at Aktio, but our project on AquaSu...