Seglingen över till Cadiz tog oss 4 dygn på Atlantens djup blå vatten.
Vinden var NO och höll sig på ca: 8 m/s de första två dygnen.
Delfiner kom hoppande fram mot oss och lekte runt båten och en liten sköldpadda, men den gjorde kanske inte lika avancerade hoppkonster men den berörde oss lika mycket ändå det är fascinerande att se de små liven guppa omkring på detta stora hav till synes helt oberörda av vind och de stora vågorna.
Där ute skulle inte vi överleva särskilt länge utan vårt skal som är Lewanna.
Lewanna seglade på bra men där emellan stöttade vi med motorn för att hålla vår tidsplan och när det gått nätt ett dygn hade vi seglat 125 NM .
Nu hade vi "bara" 435 NM kvar, vinden ökade något och dag 3 visade vindmätaren 10-12 m/s vi surfade fram på vågorna som blivit betydligt större nu, så stora att båda våra kompisar vindrodret och autopiloten inte ville vara med och hjälpa till mer. Vinden hade också vridit sig till NW under natten.
Så inför sista dygnet precis när vi skulle passera trafikseparerings zonen in mot Spaniens kust var det bara att hand styra i de gigantiska vågorna .
Trafik zonen är ca. 20 NM bred och vi räknade med minst 4 timmar för att komma över denna gungande "motorväg" där skeppen kommer som ljudlösa projektiler.
Här vill man inte vara för länge i onödan och man har alla känselspröt på helspänn, vi räknade på plottern till 24 st AIS sändande fartyg på en radie av 25-30NM.
Och vi missade dem allihop !!
Tidigt på morgonen känner vi doften av land i nosen. En blandning av kryddor och blöt jord en härlig känsla. Spanien…. vi är tillbaka på fastlandet igen.
Cadiz småbåtshamn ligger väl inbäddad i betong och den var lugn och fin , ren o fräsch.
Puerto America ligger tyvärr lite långt ifrån allt man behöver när det är slut i alla förråden.
No WiFi i marinan så vill man kan man promenera in till stan där finns det bra internet cafeèr men tillbaka med tung last var inte att tänka på så vi lyxade till med en taxi.
Cadiz är en fin gammal stad , kan tänka mig att återkomma hit och se lite mer av den. De har visst ett projekt på gång om hur de ska bevara den gamla delen och hur de ska fortsätta att bygga i framtiden.
Nu var det bara att vänta in rätt vindriktning och räkna på tidvatten strömmar inför vår sista segling på Atlantens vatten, detta enorma hav som är väldigt respektingivande mot Medelhavet.
Men nu skulle vi ju bara segla efter kusten förbi Cabo Trafalgar och sedan ta fart in genom Gibraltar sundet.
Det blev en segling helt annorlunda den vi haft hittills på detta hav.
Med fulla utspirade segel och vind i ryggen var det den lugnaste på mycket länge och ändå seglade vi i 7-8 knop ju närmare sundet vi kom ju mer ökade vinden och med ca.4 knops ström med oss toppade vi med 10,8 knop… Yipii vilken fart vi fick.
Kan bara föreställa mig hur det skulle vara här när vind,ström,vågor inte går åt samma håll.
Som någon sa , då har man ingenting här ute att göra .
Havet virvlade och skummade som i en tvättmaskin runt oss när vi hade Afrika på styrbordsida och Spanien på babord .
Marina la linea Alcaidesa ligger längst in i Gibraltar och är en nybyggd (2010) spansk ägd marina . Den är stor, det finns plats för ca:800 båtar och vi betalade 14€ för 40 fötter och då betalar man extra för vatten och el ca:0.45€/dygn plus att här finns en fin tvättstuga med nya fina maskiner priset är 4€/ tvätt men då får man också tvätta med varmvatten . I Cadiz var det bara kalltvätt för 3€/maskin....
Vi landade där efter 75-80 NM på 14 timmar, efter att vi snirklat oss mellan alla färjor och lastfartyg som låg förtöjda i bukten på vägen in.
Nu kan man säga att ett nytt kapitel av vårt liv startar, med ett nytt hav att segla på MEDELHAVET och idag är det ju midsommar afton, precis på dagen 1 År sedan vi seglade hemifrån. Vi får väl försöka sammanfatta året som gått på något vis senare men just nu ska fira med Abbas sill( inköpt på IKEA Gran Canaria), potatis, crème fraîche, ägg, kall öl i 32° värme i sittbrunnen .
Ha det gott allihop och GLAD MIDSOMMAR !!
Vi stannade 4 nätter i Quinta do Lorde, en fin marina på alla sätt men det har en baksida och det är priset / natt som har ökat sedan vi var här sist, då betalade vi 29 €. Nu ville de ha 45€ / natt för båtar mellan 12-15 meter. Ändå var det precis samma service då som nu.
Det håller nog på att bli till en lyx marina med den nybyggda hotellbyn och lägenheter ovanför som ska vara klara i November i år .
När vi fick tillbaka våra gasoltuber som varit in till Funchal för påfyllning bestämde vi oss för att flytta.
Så på fredag eftermiddag seglade vi ut i solsken och med en snutt av genuan utrullad tog vi oss på ca: 30 minuter lugnt och stilla till den lilla mysiga byn som heter Machico.
I viken med badstrand och byns centrum intill strandkanten la vi oss på svaj . S/Y Mariell och Lewanna med vardera 50 meter kätting ute låg säkert och tryggt för ankar medans vi rodde med lill båten in till festligheterna som började just i dag när vi kom.
Hela Machico andades medeltid och musik från den tiden spelades av ungdomar och alla var klädda i medeltida kläder både unga och gamla även många av de som bara var där som åskådare. De grillade hel spädgris och serverade soppa, sangria, vin från ön, bakade bröd,sålde kryddor och massor av hantverkare överallt …det var så mysigt alltihop, dofter, musiken och glada och trevliga människor i massor. I tre dagar firade de med marknad i1600- tals stil.
Vinden ökade och andra natten sov vi inte särskilt mycket, båten gungade väldigt kraftigt så det var svårt att ligga kvar i sängen och vinden tjöt i riggen ….
Här finns en liten fiske hamn med plats för några gästande båtar och vi hade fått reda på att en av båtarna skulle lämna hamnen på förmiddagen nästa dag och då skulle vi få en bra plats vid piren.
Ingen ström eller vatten finns draget fram till betongpiren men så kostar det heller ingenting att ligga där.
Det spelar ingen roll för här ligger vi i alla fall någorlunda stilla, vi har vatten kvar och vindgeneratorn går för fullt och om det kniper kör vi motorn en stund.
Vindarna håller i sig och vi har upp till 20 m/s i byarna men kanske det blir en bra lucka så vi kan ge oss i väg i slutet på veckan.
Annars har jag inget emot att stanna här på ön för det är så vackert ,människorna är så vänliga och vill så gärna hjälpa till och de pratar gärna engelska med oss.
Men det går så bra med teckenspråk också vi har till och med fått reservdelar till lillbåtens motor tackvare en blandning av allt :)
Start från La Graciosa kl: 21.00 lördag 2 Juni , vi hade 270 distans framför oss på kurs 320°. Räknade med två dygn till havs.
Vindstyrkan var mellan 6-8 m/s N i sällskap hade vi S/Y Mariell som nu susade fram bredvid oss i solnedgången som skiftade i lila färgtoner mot det skummande mörkblå havet.
Ja, vad säger man …det var så vackert och innan det blev helt mörkt såg vi hur månen sakta klättrade högre upp bakom oss på himlen.
Reaktionen blev för oss alla tre ..Yes! nu får vi en "natt lampa" och det underbara magiska skenet från fullmånen gör ju att nattseglingen blir till en ännu starkare upplevelse där ute på havet.
Det var långa mjuka dyningar till en början och allt kändes lugnt, vi drog ut storseglet och focken för att vara förberedda på mer vind som gribfilen (väderprognosen) visat skulle komma senare på natten.
Vi fick lov att i de nu ganska höga vågorna och nordliga vinden stötta med motorn för att inte tappa för mycket fart.
Lewanna seglade på så fint i mörkret och vi höll henne på 5-6 knop hela natten, vinden ökade något och på söndagen hade vi vindar på mellan 8-10 m/s så nu forsade vi fram i vågorna i 6-8 knop och efter 20 timmar ,mindre än ett dygn hade vi seglat 120 distans.
Det kändes bra, nu var det "bara" 150 distans kvar. Solen lyste men vinden var ganska kylig och fortfarande visade vindmätaren 8-10m/s i havet var det 21°.
Lewanna lutade sig på styrbords vågor och det krängde hit o dit i de stökiga vågorna som samtidigt är långa dyningar……jag sitter på däck i aktern och tittar fram mot horisonten långt där borta för att hålla undan sjösjukan.
Helt plötsligt är den nyss avlägsna horisonten väldigt nära och kommer emot oss i form av en jätte våg som sköljer under oss och en ny horisont skapas långt där borta igen av nya vågor.
Det är svårt att avgöra hur stora/höga de är för det finns inget att jämföra med men de känns så gigantiska mot lilla jag i båten.
Om jag skulle försöka förklara hur jag känner det i kroppen när man seglar i flera dagar utan att kunna röra sig ledigt o lätt som man gör på land, så kanske det skulle kunna beskrivas som följer….
Både båten och min kropp rör sig hela tiden men i olika riktningar, det drar i kroppen och man sugs åt det ena o andra hållet ….tänk dig att du ska snurra runt med ett ben i luften och hålla dig fast med åtminstone en hand helst två för att inte ramla omkull, samtidigt som du ska röra dig framåt i båten eller när du ska klä av och på dig kläder, laga mat, besöka toaletten eller bara förflytta dig för att dra in/ ut segel ….Phu!
Det är inte lätt ,alla muskler i kroppen talar om att de finns och lite snurrig blir man av att alla organ i kroppen skvalpar omkring dygnet runt.
Att sova i sängen i akterkabinen under en sådan segling betyder att man ligger ner tvärs över sängen men kroppen står upp och sover …:)
Känslan av att se land kan vara obetalbar även om det kan dröja en halv dag till innan man verkligen kan kliva i land.
Men på måndag fm. 4 Juni så såg vi i alla fall Madeira, då hade vi 50 distans kvar.
Naturupplevelsen fick plus poäng då en upp ner vänd "eka" visade sig vara en val långt där borta. En uttröttad duva gjorde en nödlandning efter flera försök på däck och vilade ut sig under natten sedan tackade hon för sig och flög i väg.
Delfiner simmade vid vår sida en liten stund när vi närmade oss Isla Deserta de två öarna söder om Madeira.
Trots att vi seglat norrut mot vinden har allt gått bra , ingenting har gått sönder och besättningen är hel och glad.
Man säger att enklaste sättet att ta sig tillbaka till norra Europa från Kanarieöarna är att segla över Atlanten via Karibien…kan nog stämma det!!
Nu är vi i alla fall här igen i marina Quinta do Lorde på Madeira där vi seglade ut ifrån den 23 November 2011 då mot La Palma.
Här har de en mycket trevlig personal som Tom hade radiokontakt med innan vi styrde in i hamn.
Ett tips är att alltid anropa marinan innan för att försäkra sig om att det finns plats och samtidigt får man besked om vilken sida som skall fändras på plus att man kan få information om viktiga saker som tex. när närmaste eller faktiskt den enda restaurangen i byn stänger :))
En fin service de har i marinan eftersom det inte finns några livsmedelsbutiker här är en mini buss som kör in till Machico flera gånger om dagen, man behöver bara säga till när man vill åka med och bli hämtad igen.
Här på ön finns det inte någon färsk mjölk eller grädde att köpa men det går bra att använda den med extra lång hållbarhet (UHT). Frukt o grönt disken är full av godsaker som är odlade här på ön så vi frossar ..
Det är härligt att vara här på gröna sköna Madeira solen lyser och det är varmt och skönt , lite ovanligt säger lokalbefolkningen det brukar regna den här årstiden …Opps har vi tur eller?!
Ses och hörs !!
La Graciosa är en annorlunda ö med sina smala sandgator och låga små murade fyrkantiga hus efter stranden i hamnen känns det som vi skulle vara i en gammal västernfilm fast vid havet.
När vi kom in här sent på kvällen fick vi möta den mindre sympatiska mannen som vi då trodde var hamnpersonal men som senare visade sig inte hade ett dugg med gästande båtar att göra. Kanske han jobbade extra för hans jobb var tydligen att köra vatten taxi... Han gapade och nästan skrek åt oss att vi inte fick komma in här hur som helst och han till och med "utvisade" Kjartan på S/Y Mariell ur marinan igen, han påstod att hans båt var för stor ???? så de fick lägga sig på svaj i en vik längre bort över natten ...tokstolle!! Marinans riktiga personal skämdes nog lite över hans agerande (någon hade nog skvallrat) och bjöd oss på en natts hamnavgift. Priset per natt är för 40 "fötter" 10 €.
Här i Caleta del Sebo finns det färskvatten vid pontonerna med de har fortfarande inte dragit in någon ström så vi får lita på solen och vindgeneratorn, i nödfall kan vi starta motorn en stund. Men vi har klarat oss nu i 3 dygn och batteribanken 390 amp. är nu nere på 260 amp. och motorn har fått vila.
Här är riktigt mysigt, små restauranger/barer med borden utställda i sanden och faktiskt riktigt snabbt internet på några av barerna. Men här är det "manjana" och de stänger på eftermiddagen men det går bra att sitta utanför med datorn i alla fall ... The bar close but not WiFi :) Det finns några butiker där vi kan bunkra lite för de två dygnen vi har framför oss till havs. Men när vi la till vid kajen för att tanka upp med diesel som vi frågat dem skulle gå så bra, då fanns det helt plötsligt ingen diesel kvar ....snopet men vi har så vi klarar oss.
Nu väntar vi på vindarna som i morgon kväll blir till vår fördel det vill säga inte så mycket kryssvind som hittills. Det kommer att blåsa lite mindre för var timme som går och det vrider sig så vi får nästan halv vind redan på natten till söndag.
Så nu styr vi upp mot Madeira i morgon kväll.
Senaste kommentarer
18.10 | 20:23
Åh så liten hun var da😄
25.07 | 22:40
Hej ! Vi är nöjd med båten, men alla båtar har "barnsjukdomar". ...
16.07 | 11:58
Hejsan . Vi håller på och tittar på en 40 cc som vikanske tänker kö...
22.06 | 18:35
Hello Daan & Ulrike We are missing you at Aktio, but our project on AquaSu...